500

500 er formentlig det mest klassiske familiekortspil, der overhovedet findes. Det kan spilles af både børn og voksne og før man får set sig om, har man brugt en eftermiddag på det.

Antal spillere: 2 eller flere
Tid: 20-30 min
Kræver et spil kort med 2-3 jokere

Regler
Hver spiller tildeles 7 kort og resten af kortene lægges i en bunke på bordet med billedsiden nedad. Det øverste kort vendes og placeres lige ved siden af bunken.

Ved begyndelsen af en spillers tur, har vedkommende tre muligheder. Man kan trække det øverste kort fra bunken med billedsiden nedad, man kan trække det øverste kort fra bunken med billedsiden opad eller man kan tage hele bunken med billedsiden opad. Det/de kort placeres nu i spillerens hånd. Det gælder nu om at lave stik ud fra de kort man har på hånden. Et stik består af tre (eller flere) kort i rækkefølge i samme kulør (eksempelvis 7-8-9 i klør). Hvis man har et stik kan disse lægges på bordet med billedsiden opad så alle kan se dem. Bemærk, at hvis man vælger at tage hele bunken med billedsiden opad, skal man kunne lægge et stik ned efterfølgende. Kan man ikke det, fratrækkes man 50 point.

Man kan også komme af med kort ved at ’lægge dem til’ modstanderens stik. Sidder en modstander eksempelvis med 4-5-6 i hjerter, kan du lægge hjerter 7 ned på bordet foran dig selv.

Jokere kan gælde for ethvert kort. Sidder du eksempelvis med hjerter 4, hjerter 5 og en joker, kan du melde ud, at jokeren nu fungerer som hjerter 6 og derefter lægge de tre kort ned. Hvis en modspiller sidder med hjerter 6, kan han bytte den ud med din joker, som han derefter selv kan anvende som han vil.

Sker det, at en spiller lægger et kort i bunken med billedsiden opad, som kan lægges til et stik, der allerede ligger på bordet, gælder det om at råbe ”Rommy” så hurtigt som muligt. Den der gør det først må nu tage kortet og lægge det til stikket.

Alle spilleres ture ender med, at man lægger et kort ned i bunken med billedsiden opad. Dette gælder dog ikke, hvis man har lagt alle kort på bordet og dermed ikke har flere kort. Så undlader man blot at lægge et kort ned. Hvis man kun har et kort tilbage, lægges det med billedsiden nedad og det siges at man nu ’har lukket spillet’.  Man må dog ikke lukke på bar bund.
Specielt gælder der for første runde, at man hverken må tage hele bunken eller lukke spillet.

Pointgivning i 500
Efter at spillet er lukket, skal der tælles point. Kortene har værdier som følger:
– Jokere – 25 point
– Esser – 15 point
– 10’ere, knægte, damer, konger – 10 point
– 2’ere-9’ere – 5 point

De kort, der er lagt ned som stik tæller positivt mens de kort man ender med på hånden tæller negativt. Har man eksempelvis hjerter 4-5-6 og klør dame-konge-es på bordet og en 2’er og en 10’er på hånden får man 5+5+5+10+10+15-5-10=35 point.

Spillet gentages nu indtil en spiller har opnået 500 point i alt.

134 tanker om "500"

  1. Rosalie Würtz

    Kære hjerter Es
    Hvad mener I om dette: når man spiller 500 må man jo tage bunken op… I jeres beskrevne regler står der at, hvi man tager bunken op, skal man efterfølgende kunne lægge et stik ned.
    Hvis man er snu, så “putter” man bare et stik på hånden – og hvis det viser sig, at man ikke kan lægge er stik ned efter at have taget bunken, ja så lægger man bare det stik ned, som man havde klar på hånden…og derved undgår man eks. 50 minuspoint.
    Vil Hjerter Es mene at det er ok?
    På forhånd tak for jeres svar.
    Hilsner fra Rosalie

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Rosalie

      Mange tak for dit spørgsmål.
      Personligt mener jeg, at det tangerer til snyd, hvis man bare gemmer et stik på hånden. Jeg mener man skal bruge mindst et kort fra bunken til at lægge et stik ned. Udfordringen ved at spille med det er dog, at det kan være meget svært at afsløre, hvis nogen snyder på den måde.

      Det er noget også noget, der er meget delte meninger om så det vigtigste er nok blot, at man, inden spillet starter, aftaler med de andre, om det er ok eller ej.

      Svar
      1. Leif Knudsen

        Der er noget grundliggende galt i at have en regel som ingen andre kan kontrollere om bliver overholdt. Pr. definition kan man ikke have sådanne regler i et spil. I dette konkrete tilfælde bidrager det til kompleksiteten og dermed strategien, at kunne gemme på hånden og lægge når man finder det optimalt.

        Svar
        1. Jan Forfatter

          Hej Leif

          Det er ikke helt umuligt at kontrollere. Hvis man har styr på, hvad der ligger i bunken, er det jo faktisk ret ligetil. Jeg er dog enig i, at det kan være meget svært, hvis der er mange kort i bunken. Derfor anbefaler jeg også, at man blot aftaler på forhånd, om det er okay eller ej.

          Svar
  2. Emilia

    Hej
    Hvad sker der, hvis den ene spiller har lagt et stik ned med hjerter konge og dame og med en joker som es, og den modsatte spiller trækker hjerter es, og ikke opdager, at der er en joker som hjerter es, og derfor lægger den sammen med hjerter 2 og 3?
    Hvad ville reglen være i dette tilfælde?
    Jeg ville mene, at det er spilleren, der sidder med jokeren, der må(efter, at den anden spiller har lukket sin runde ved at lægge et kort i bunken) påpege, at der ligger en joker ved hjerter es, og derefter må spilleren tage hjerter es(ligesom ved rommy) og bytte det ud med jokeren…

    Tak!

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Emilia

      Det tror jeg faktisk aldrig, jeg har været ude for. Min oplevelse er, at folk typisk er meget opmærksomme på, hvilke kort jokerne repræsenterer, hvilket forhindrer situationen i at opstå i første omgang.
      Hvis det sker, er jeg dog enig med dig i, at den næste spiller må tage esset og bytte det ud med jokeren.

      Svar
  3. Dick

    Min datter mener at kunne lukke med flg. Og jeg er uenig. A,2,joker,4,5,joker og lukke med dame. Mens jeg mener man skal ligge ned hvis man kan. Med flg. Dame, joker,A,2,joker,4,5. Su. Asap.

    Svar
    1. Leif Knudsen

      Man skal da selv kunne vælge, hvad de lagte kort skal gælde for inkl. jokerne. Det øger strategi-mulighederne og kravet om omtanke for egne muligheder.

      Svar
  4. Kenno Juul

    Hej
    Vi har den regel hos os , at man må tage så mange kort man vil (med billedsiden op) . men skal kunne lægge sidste kort ned som stik . Men min mor mener ikke man må bruge 3 kort fra den bunke som stik , man skal kunne bruge et kort fra hånden også ? Kan det være rigtigt ?

    Venligst ; Kenno

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Kenno,
      Det er ikke en regel jeg plejer at spille med, men jeg ville umiddelbart mene, at det ville være i orden at bruge 3 kort fra bunken som et stik 🙂

      Svar
  5. Natalia

    Kan man lukke med en joker?
    Hvis nej: må man så smide den i bunken da man ikke har nogle kort at ligge den til med, så næste spiller kan tage den som det øverste kort der vender med billedesiden opad i bunken eller ender man så bare med at brænde inden med den og få 25 point minus?
    Eller må man ligge en joker til noget der i forevejen er lagt på bordet for ikke at “brænde inden” med de 25 point?

    Nogle der kender reglerne inden for det??

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Natalia,
      Man må ikke lukke med en joker. I stedet skal man lægge den til noget, der i forvejen er lagt på bordet. Så scorer du 25 point i stedet for at få 25 minus 🙂

      Svar
      1. Sol

        Hvad så hvis man ikke har flere kort end den joker?
        Lægger man den så bare til noget andet og har ingen kort tilbage?
        Hvis ja hvad sker der så?
        Mvh sol

        Svar
        1. Jan Forfatter

          Så lægger man den bare ned og har ikke flere kort. Når det så bliver ens tur igen, trækker man et kort og lægger det ned hvis man kan. Hvis man ikke kan lægge det ned, kan man bruge det til at lukke med.

          Svar
    2. Leif Knudsen

      Det må man da hjertens gerne prøve, men så skal de andre råbe Rommy i en fart og snuppe den.
      Nogle nævner at lukkekortet skal lægges med billedsiden nedad … men det er jo nonsens i mine øjne, for så kan man ikke se om det er råb-Rommy kort. Og dermed kan man ikke lukke med et joker-kort med mindre de andre ikke er kvikke.

      Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Johnny
      Man skal ikke lægge bunken tilbage, hvis man ikke kan lave stik. I stedet får man 50 minuspoint 🙂

      Svar
  6. Eva

    Hej

    Hvis begge parter får 500 point i afsluttet runde og den ene ender med 545 point og den anden kun 500 point. Hvem vinder så? Jeg ville mene at det er personen som får det højeste antal point til slut.

    Svar
  7. Jimmi

    Hej.
    Hvis man lægger en hjerter 2,3 og en joker som 4’er ned som stik og man selv har 4’eren, er det så snyd ?

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Jimmi,
      Det må man sådan set godt, men det giver ikke rigtig mening at gøre. Du skal jo af med 4’eren på et tidspunkt alligevel så hvorfor ikke lægge den ned så du kan bruge jokeren til noget andet?

      Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Dennis
      Det må man ikke. Hvis kortet kan lægges på bordet, må man ikke lukke med det 🙂

      Svar
      1. Leif Knudsen

        Man må da gerne prøve, men er blot een af den andre spillere kvik, så råber man Rommy og snupper kortet.

        Svar
  8. Anja Drivsholm

    Hej 🙂
    Vi sad i det problem at bunken var brugt op, og der sad efter en spiller med jokerne i hånden.. Hvad vil I/Du mene de skal tælle som? Plus, minus eller ingenting?
    – Vi blev enige om at det var plus, efter en lang snak?

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Anja
      Puha, den var værre 🙂 Tror ikke der findes regler for det, men jeg tror jeg ville sige det skulle tælle som ingenting. Hvad var argumenterne for at det skulle være plus? 🙂

      Svar
  9. Kasper Ahlqvist

    Jeg har en diskussion med min kæreste. Hvis hun blander kort og det kort, som skal ligge med billedesiden opad til og starte med, er en joker, skal det så ligges i bunken, eller kan man tage det?

    Svar
  10. Kasper Ahlqvist

    Din kommentar afventer godkendelse.
    Jeg har en diskussion med min kæreste. Hvis hun blander kort og det kort, som skal ligge med billedesiden opad til og starte med, er en joker, skal det så ligges i bunken, eller kan man tage det?

    Svar
  11. Jette Bjærge

    Hej Jan-. du skriver det ikke rigtig giver mening- at lægge evt 2-3 og joker som 4 også selv have fireren på hånden. det kan give mening i starten af et spil- og hvis man ikke har andet der kan følges ad. i stedet for måske 25 minus- får man 5 plus. (jeg er også glad for du skriver det ikke er snyd, at gøre sådan – da vi har spillet med det- siden jeg lærte spillet i 1960 af min bedstemor) hilsen jette

    Svar
  12. Michella Juel Jensen

    Hej :)..
    Min mand og jeg er meget uenige om vores spille stil .

    Hvis jeg fx har lagt 8,9 og hjerter 10 ned ,og han sidder med knægten på hånden skal han så ikke ligge den ned til mine kort når han nu har den på hånden , så han ikke sidder og gemmer sine kort når den nu passer til det jeg har lagt ned.?

    Glæder mig til at høre jeres mening

    Hilsen Michella .

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Michella

      Jeg er enig med din mand. Jeg mener godt man må sidde og gemme lidt på kortene – synes det gør det lidt sjovere 🙂

      Svar
  13. Nick

    Hej Jan

    Vi står i en situation hvor min kone og jeg begge er på 500 og spillet er slut. Hvem vinder? Mine kone siger ekstra omgang, mens jeg mener at det er den med flest point i sidste runde

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Nick 🙂
      Hvis I begge har præcis 500 point, så vil jeg mene det kræver en ekstra omgang at få afgjort.

      Svar
  14. Jeppe

    Hej.
    Tak for fine input og regler.
    Vi har følgende diskussion om:
    Må man ligge et tillægs kort ned, som tæller hos modstander, inden man selv har lagt et stik ned 2,3,4 etc. ? (selv har åbnet bordet)
    Mvh Jeppe & Co.

    Svar
  15. Jeppe

    Hej.
    Tak for fine input og regler.
    Vi har følgende diskussion om:
    Må man ligge et tillægs kort ned, som tæller hos modstander, inden man selv har lagt et stik ned 2,3,4 etc. ? (selv har åbnet bordet)
    Mvh Jeppe & Co.
    🙂

    Svar
  16. Preben Madsen

    Hej hvis jeg tager modpartens joker på bordet, skal den så straks lægges ned, eller må jeg tage den op på hånden og gemme den

    Svar
  17. Troels

    Hej.

    Vi er uenige om selvstændigt kan ligge en joker til hvilket som helst kort der allerede er på bordet eller om jokeren skal følges af mininum yderligere 1 kort fra hånden hvis man vil ligge det til?
    Hilsen
    Troels

    Svar
  18. Helle Wolff

    Hej ?
    Vi har lige spillet et spil 500, hvor vi blev uenige om, hvor vidt man SKAL lukke, når man kan, eller man godt må lade runden gå videre for at gøre runden lidt længere?
    Mvh Helle

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Helle 🙂
      Jeg mener helt klart at man ikke behøver lukke når man kan, men godt kan strække den lidt 🙂

      Svar
    2. Leif Knudsen

      Jeg forstår ikke situationen og dermed tvivlen kan opstå. Hvis man kun har 1 kort tilbage og det ikke passer til noget på bordet, så skal man jo lægge det i bunken og det er pr. definition en lukning. Forudsætter du, at man skal erklære “Lukket” for at der er lukket? Det har jeg aldrig hørt om. Det er lidt pudsigt hvis den samme faktuelle fremlagte kort-situation kan være forskellige afhængig af hvad man måtte sige.

      Svar
  19. Michael

    Hej (3 spiller)
    En spiller tager bunken og ligger et kort ned hvad så hvis næste spiller tager det kort er det SÅ at tage bunke???

    Svar
  20. Preben

    Må man ikke ligge 3ens kort feks 3 konger ned som stik
    Sådan har altid spillet
    Venlig hilsen Preben

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Preben 🙂
      Det har jeg hørt flere der gør men jeg mener ikke det er en del af de rigtige 500-regler.

      Svar
  21. Jonna

    Hej 🙂
    Jeg har været med i et spil 500 hvor min modstander har knægt, joker og konge på bordet. Han tager bunken op og så er damen i bunken. Han skifter damen ud med jokeren og bruger jokeren til at ligge tre ned på bordet. Er det ikke snyd, da han får hjælp fra bordet til at ligge tre ned.

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Jonna 🙂
      Jeg mener faktisk det er okay, så længe han blot kan lægge tre kort ned efter han har taget bunken (og kort fra bunken indgår i det han lægger ned).

      Svar
    2. Leif Knudsen

      Næh, det er da helt indenfor jokerens logik. Den ligger i stedet for et andet kort, indtil det rigtige kort dukker på og nogen gør krav på jokeren. Hvorfor skulle det være een selv? Så er man jo handicappet i forholdt til de andre spillere og har næsten med sikkerned tabt jokeren. Det virker usjovt.

      Svar
  22. Jonna

    Hej 🙂
    Jeg har været med i et spil 500 hvor modstanderen havde hjerter knægt, joker, konge på bordet. Han tager bunken op og i bunken er hjerter dame. Han bytter hjerte dame ud med jokeren. derefter ligger han tre på bordet hvor jokeren indgår. Er det ikke snyd, da han får hjælp fra bordet til at ligge tre ned fra bunken. Han lå ikke andet ned.

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Jonna 🙂
      Jeg mener faktisk det er okay, så længe han blot kan lægge tre kort ned efter han har taget bunken (og kort fra bunken indgår i det han lægger ned).

      Svar
  23. Jacob

    Hej

    Vi vil gerne høre din mening omkring brugen af antal jokere ift. Antal alm. Kort.
    Eksempelvis. Da vi spillede blev der lagt joker, dame og joker ned, samt efterfølgende lukket.
    Jeg mener ikke der må være flere jokere end alm. Kort.
    Modstander mener at antallet af jokere kontra alm. Kort er underordnet.

    Mvh Jacob

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Jacob
      Jeg er desværre enig med din modstander 🙂 Så længe jokerne ikke repræsenterer kort, der allerede ligger på bordet, er antallet underordnet.

      Svar
  24. Anja

    Hej

    Vi har en diskution herhjemme om, hvorvidt man skal starte sin runde med at tage op fra bunken eller om man må ligge stik ned først, samt om hvis man ligger et stik ned først og kortet i den anden bunken ( den med billedesiden op af) har et kort som passer til stikket om, de andre spiller kan råbe rommy og ta kortet eller om kortet tilhører den spiller hvis tur det er?

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Anja 🙂
      1. Normalt plejer man ikke at måtte lægge ned og lukke i første runde.
      2. Den spiller, der opdager at kortet kan bruges, må råbe rommy.

      Svar
      1. Per

        Hej, hvorfor råber man rummy hvis en modstander smider et kort ud i bunken der kunne have været lagt til.
        Hvad er forskellen egentlig på luk-rummy og 500 ?

        Svar
        1. Jan Forfatter

          Hej

          Det er bare for at indikere, at man napper kortet og lægger det til. Det kan man sagtens undlade, hvis man ikke gider sidde og råbe 🙂 Så længe man bare aftaler det på forhånd.
          Kender desværre ikke luk-rummy.

          Svar
  25. Leif Knudsen

    Hvad er rationalet i forhold til spillets spænding i at man ikke må lægge ned og specielt ikke lukke i 1. omgang? Kortspil er jo grundliggende styret af tilfældighed i de kort man får, og det er da ekstra krydderi, at man en yderst sjælden gang kan lukke med det samme og give modspillerne en begmand med minuspoint! Et spil hvor man ikke spiller for at vinde er jo blot uspændende tidsspilde eller hvad?

    Svar
  26. Carsten

    Hej

    Ved rummi, altså når man råber rummi og tager kortet, skal man så efterfølgende lægge et nyt kort fra hånden ned i bunken ?

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Carsten 🙂

      Det eneste kort du skal lægge ned i den situation, er det kort du netop har taget.

      Svar
  27. Jeppe

    Hej. Vi er lige havnet i den situation, at to spillere ramte over 500 i samme runde og med samme antal point. Helt specifikt har vi følgende pointstilling:

    Spiller A: 535
    Spiller B: 535
    Spiller C: 485

    Hvad gør vi nu? Der er flere muligheder:

    1. A og B begge vindere.
    2. En runde mere til en spiller isoleret har vundet – både A, B og C er med i kapløbet.
    3. En runde mere med alle hvor kun point fra A og B tæller.
    4. En runde mere kun med A og B mod hinanden.

    Problemer:

    1. Kedeligt
    2. C er med på trods af han/hun ikke nåede 500 samme runde som A og B
    3. C kan spille sammen med A eller B for ar påvirke sejren da C ikke selv længere kan vinde
    4. ?

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Jeppe

      Beklager mit sene svar.

      Jeg er helt enig i dine betragtninger. Tror ikke der findes regler for netop den situation så synes I skal gøre hvad I selv synes giver bedst mening. Personligt hælder jeg mest til mulighed 3 da 1 er alt for kedeligt, 2 giver C chance for at vinde, hvilket C ikke bør kunne i denne situation og 4 er kedelig for C.

      Svar
  28. Christian

    Hej

    Jeg sidder med min kæreste og spiller 500. Hun er ved at vinde og sidder med to jokere på bordet. Jeg på den anden side mangler nogle point for at komme efter hende. Da jeg sidder med det sidste kort, vælger jeg ikke at lukke, da jeg stadig har mulighed for at trække de kort hun har som jokere. Dette er hun helt uenig i, at man kan, da hun mener at man skal lukke hvis man kan.
    Hvad mener i?
    På forhånd tak 🙂

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Amalie
      Det er i så fald den spiller, der ender med flest point. Er det lige igen, så må I tage en runde til 🙂

      Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Kirsten
      Det betyder, at man ikke må lukke, hvis der ikke er nogle kort i bunken 🙂

      Svar
  29. Inge

    Hejsa, tak for reglerne?
    I min familie har vi altid spillet med, at når der er lukket, så må de resterende spillere trække ét kort fra én af bunkerne herefter, og så lægge ned hvad lægges kan + komme af med ét kort.
    Min kæreste synes, det er en underlig regel, som han ikke er stødt på før.
    Hvad tænker du? På forhånd tak♥️♣️♦️♠️

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Inge
      Det er nu heller ikke en regel jeg har hørt om før, men så længe I bare aftaler det på forhånd så er det jo helt fint 🙂

      Svar
  30. Nicoline

    Hejsa.
    I vores familie har vi tit følgende to tvister:
    1) må man lukke på “bar-bund”? ( dvs at der ikke ligger andre i bunken)
    2) spille med “åben bunke” dvs at alle kort der lægges ned er på række, så de kan ses, og så må man tage dertil i bunken hvor man kan bruge.
    Vh Nicoline

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Nicoline 🙂
      1) Jeg mener ikke, at man må lukke på bar bund.
      2. Den regel har jeg aldrig hørt om, men synes det er sjovere når man er lidt usikker på hvad der ligger i bunken 🙂

      Svar
  31. Dick Nielsen

    Så blev vi uenig……

    1. Når man lægger et stik på bordet, så er det bestående af minimum 3 kort.
    Spørgsmål: Hvis man har 2 joker og klør4. Må man så lægge joker for klør2 og klør3 sammen med klør4? Er det et lovligt stik?

    2. En modspiller lægger ruder3, ruder4 og ruder5 som et stik på bordet.
    Spørgsmål: Må man lægge ruder2 sammen med en joker for ruderA (es)? Altså der ligger kun to kort på bordet.

    Med venlig hilsen
    Dick

    Svar
  32. Rane

    Hvem vinder hvis begge spillere (2i alt) kommer over 500 når der lukkes. Spiller a lukker og opnår 505 point. Spiller B lukker ikke men kan, efter kortene på hånden er trukket fra, tælle 515 point?

    Svar
  33. Kirsten

    Hej Jan,

    Min kæreste og jeg er blevet uenige om hvorvidt man lukker. Jeg mener at man lukker ved at vende kortet med billedside nedad, min kæreste derimod mener at man godt kan lukke med billedsiden opad. Men hvis man ligger kortet med billedside opad så mener jeg at spillet fortsætter, da bunket ikke er “lukket”. Men min kæreste vil gerne se hvad man lukker med, og der mener jeg at man lige så nemt bare kan vende kortet efter runden er sluttet. Hvad mener du om dette?

    Mvh Kirsten

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Kirsten

      Man bør egentlig lukke med billedsiden opad, netop så modstanderne kan se kortet og dermed får muligheden for at stjæle det og lægge det til noget på bordet, hvis du har overset det.

      Svar
  34. Steffen Østergaard

    Den dummeste regel er at man ikke. Må lukke på bar bund, den regel er virkelig tit skyld i at spillet går op i stedet for at blive spillet som det burde altså med et luk, vi spiller på min side af familien heldigvis med at man godt må lukke på bar bund og at man ikke må samle bunken op i første runde da man skal kunne lægge mindst 3 ned og man kan ikke lægge ned i første runde, det giver en fin balance frem for de nedskrevne herinde som har gjort et spil overordentlig kedelig, men mon ikke vi alle har forskellige regler, “gud”skelov for det

    Svar
  35. Zakarias

    Hej

    Jeg ville spørge, om det er muligt at lægge et tillægskort til et andet tillægskort? F.eks. hvis min modstander har lagt 2,3,4’er og jeg har lagt en 5’er som tillægskort. Ville jeg eller min modstander så godt kunne lægge en 6’er som tillægskort med på bordet?

    Svar
  36. Lasse

    Hejsa.
    Hvis man sidder med ét kort på hånden der kan ligges til ved modstanderen, må man så “bare” tage det øverste kort fra bunken for så at lukke med det også ?

    Svar
  37. Daniel

    Min kæreste og jeg et ikke helt enig omkring dette spørgsmål.

    Kort spørgsmål.
    Kan man ligge k,es,2 som stik?
    Eller skal det være:
    dame, konge,es
    Es,2,3

    Hvor alle efterfølgende kan ligge til på hver side af esset? (men i starten skal det ligges ned i en af følgende rækkefølger.)

    God aften.

    Svar
  38. Bente

    Må man tage et kort fra bunken med billed siden opad for at lukke eller skal det være fra bunken man ikke kan se hvad er

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Det skal være fra bunken med billedsiden nedad 🙂 Hvis du trækker fra bunken med billedsiden opad, skal du kunne bruge det til noget andet end at lukke.

      Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Sabrina
      Det kan man helt sikkert – jeg kan dog bedre lide den gammeldags metode, så jeg kender ikke nogen apps til 500 🙂

      Svar
  39. Lasse

    Hvad gør man når alle kort er lagt ned og de to sidste spillere “brænder inde” med en joker hver?

    Bliver det minus 25 pr. joker, plus 25 eller går de ud af spillet?
    Eller en helt fjerde ting?

    Mvh.
    Lasse

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Lasse
      Det har jeg godt nok aldrig været udsat for men jeg vil mene, at det koster 25 minuspoint 🙂

      Svar
  40. Mette

    Hej!

    Esset, må det både lægges til som es, 2, 3 og dame, konge, es?

    Og hvis ja til begge, kan man så lægge feks. dame, konge, es, to tre osv.?

    Mvh Mette

    Svar
  41. Linda Jørgensen

    Hej det med at man ikke må lukke på bar bund har vi aldrig spillet med. Men hvad gør man så med det sidste kort man så har på hånden hvis det ikke kan bruges?
    Vi har spillet med at man ikke må tage det øverste kort eller bunken i første omgang. Nogle mener at nr 2 må gerne tage det øverste kort men bare ikke den allerførste spiller. Er det rigtigt? Det med det øverste kort gælder vel hele 1. runde eller?

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Linda
      Det kort man så har på hånden må man bare beholde og trække et nyt fra bunken.

      Jeg er enig med jer – det med det øverste kort gælder hele 1. runde.

      Svar
  42. Mike Ebsen

    Hejsa. Fed tråd med mange fede input. Vi kom under et spil til at snakke om hvad er det teoretisk højeste antal point man kan få i en runde (vi spiller med de samme point som oplyst indledningsvis)?

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Mike
      Fedt spørgsmål 😀 Jeg har ikke lige svaret til dig men håber du vil dele det, hvis du finder det 🙂

      Svar
  43. Per

    Hvis jeg sidder med en hånd hvor alt kan lægges ned, må jeg så trække et kort fra bunken med “brugte” kort og lukke med dette kort?

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Per
      Nej, så lægger du bare ikke noget kort ned i den runde, men venter til det bliver din tur igen. Så trækker du et kort og hvis det ikke kan bruges til noget, kan du lukke 🙂

      Svar
  44. Mikael Munter

    Hej
    Må man bruge en joker til at kunne ligge et stik ned når man tager bunken? Eller skal man bruge 3 “rigtige kort” .
    Hvis man sidder med en joker på hånden , vil man jo altid kunne tage bunken gratis hvis bare man har 2 kørt der passer sammen, kan det være rigtigt?
    Mvh
    Mikael

    Svar
  45. Anders

    Min kæreste (M) og jeg er kommet i en situation, vi ikke selv kan få diskuteret os ud af igen.
    Alle kort er i brug, begge jokere ligger ved mig og ingen har kort på hånden, i bunken ligger en 2’er og en 8’er.
    Her vil jeg mene at M trækker 2’eren fra bunker, bytter den med jokeren og så lukker spillet, da der ikke er flere muligheder for at lægge den ned. Men er der en regel, der fortæller hvad man gør her?

    Svar
  46. Ole

    Jeg forstår stadig ikke det med ikke at måtte lukke på bar bund?
    Er det den blandede bunke der er Tom så må man ikke lukke? Det giver da ingen mening. Er det så meningen at man skal tage bunken op og ligge alle kort ned og så ikke kunne lukke? Så er der jo ingen der vinder runden!!?

    Alternativ er det bunken ned billedsiden opad der ikke må være Tom, hvilke betyder at man ikke må lukke efter man har tagetbunken.
    Igen forstår jeg ikke rationalet.
    Enten har jeg misforstået hvad der menes ellers må det være det næsten være en vrøvle regel.

    Svar
  47. Katrine

    Hej!
    Får man strafpoint hvis man uretmæssigt råber Rommy på et kort, der ikke kan lægges til et sted?
    Jeg kom til at råbe forkert og så mener min mand der er stafpoint, hvilket jeg aldrig har hørt om. Så sidder han selvfølgelig og råber Rommy hver gang der lægges ud efterfølgende for at være sikker.. ??
    Mvh Katrine

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Katrine
      Har heller aldrig hørt om strafpoint for sådan noget men det er nok en meget god ide at indføre, hvis det kan stoppe hans råberi 🙂

      Svar
  48. Inger

    Hva skjer når hele bunken er trukket inn? Vårt spill har stoppet opp fordi det ikke er noen kort å trekke inn. Skal vi da bare telle opp det vi har på hånden som minus, som om noen ble ferdig?

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Inger
      Hvis I er nået helt i bund med bunken må der også være muligt for én af jer at lukke 🙂

      Svar
  49. Lisbeth Nielsen

    Må man ikke godt ligge 3 kort ned i første omgang forsempel hjerte 7,8,9.
    Men bare ikke lukke i første omgang.
    Det var mine børnebørn jeg spillede med
    Så de mente ikke man måtte ligge 3 kort ned i første omgang .

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Lisbeth
      Man kan spille med begge dele – så længe I bare er enige på forhånd 🙂
      Personligt synes jeg også godt man må – ellers er første runde lidt ligemeget.

      Svar
  50. Henrik

    Jeg var så heldig at få 3 jokere på hånden. Da de øvrige kort passede dårligt- og jeg ikke ville have 75 minus points- lagde jeg de 3 jokere ned som et stik. Min kone sagde at jokeren skulle navngives, så hun havde chancen for at tage dem. Min påstand var at deres navn var “joker” og at de havde den egenskab at de kunne gå for at være en joker eller et hvilket som helst kort.
    Hvad mener du?

    Svar
  51. Ole Kold

    Hej Jan
    Hele familien er på ferie i Hurghada og sidder her til aften med et spil hvor alle kort er lagt i serie eller lagt til. Spillet har 2 jokere som ligger for andre kort på bordet.
    Der er 2 kort tilbage i stakken og da de bliver taget og udvekslet med jokerne, er der jo ikke flere steder de kan lægges for.
    Spørgsmål: lægges de bare tilfældigt på bordet og tæller med i point?
    Eller som junior mener skal de tages ud at spillet?
    På forhånd mange tak

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.