Fedtmule

Fedtmule er et gammelt og ikke særlig kendt kortspil. Det er synd, da det er et fantastisk sjovt spil, der kan give mange timers sjov til både unge og gamle.

Antal spillere: 3-6
Tid: 20-30 min
Kræver et spil kort med 2 jokere

Kortgivning i Fedtmule

Kortene deles ud på en lidt speciel måde. Dealeren giver alle spillere 3 kort hver med billedsiden nedad, startende med spilleren til venstre for sig selv og sluttende med sig selv. Derefter giver dealeren sig selv endnu et kort, denne gang med billedsiden opad. Kuløren på dette kort er trumf i denne runde. Derefter giver dealeren alle 2 kort mere, igen med billedsiden nedad. Alle har dermed 5 kort på hånden og dealeren har et ekstra kort liggende foran sig.
Opgaven med at være dealer går på tur i hver runde.

De indledende øvelser

Når alle har fået kort, starter forhånden med at melde, om han/hun vil være med til at spille i denne runde. Melder man, at man ikke er med, smider man sine kort og får 0 point i denne runde. Derefter er det næste spillers tur.
Dealeren er tvunget til at være med. Har alle sagt, at de ikke vil være med, når turen når den sidste spiller (baghånden), er den spiller også tvunget til at være med, så der altid er mindst 2 spillere med.
Derefter skal der byttes kort og denne gang starter dealeren. Man må nu smide alle de kort, fra sin hånd, man vil og få nye fra bunken.
Baghånden må få et ekstra kort fra bunken, så smider han f.eks. 3 kort fra hånden, må han få 4 nye fra bunken. Han må derefter vælge et af sine kort og smide tilbage i bunken, inden spillet starter.
Dealeren skal tage trumf-kortet op på hånden og derefter, på samme måde som baghånden, smide et kort i bunken.
Når alle har byttet kort og dealer og baghånd har smidt et overskydende kort i bunken, har alle 5 kort på hånden og spillet er klar til at starte.

Spillets gang

Det gælder om at samle stik. Forhånden starter med at spille et kort og de andre spillere skal bekende, hvis de kan. Er man renonce, kan man forsøge at stikke med trumfer eller smide et andet kort. Højeste kort i den udspillede farve vinder stikket, medmindre der er smidt trumfer. I så fald vinder højeste trumf stikket. 2’ere er lavest og esser er højest.
Jokere stikker alt, hvis de bliver spillet som det første kort. Hvis ikke de bliver spillet først, er de værdiløse og kan ikke stikke.
Når alle kort er spillet ud, tælles pointene op.

Pointgivning i Fedtmule

Alle spillere starter med 15 point. Er trumffarven rød, giver hvert stik i runden -1 point. Er trumffarven sort, giver hvert stik i runden -2 point.
Får man ingen stik i en runde, siger man, at man er blevet mulet. Er trumffarven rød, giver det +3 point og er trumffarven sort, giver det +6 point.
Første spiller, der når 0 point har vundet. Det kræver dermed mindst 2 (og ofte en del flere) runder, før vinderen er fundet.

Er I ikke nok til at spille Fedtmule, anbefaler jeg, at I forsøger jer med 2-mands whist, der indeholder nogen af de samme elementer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.