Davoserjas

Davoserjas består af 6 forskellige runder. I de fem første runder skal man prøve at undgå stik eller bestemte kort. I sidste runde gælder det om at komme af med sine kort så hurtigt som muligt.

Antal spillere: mindst 3, højest 7
Tid: Op til en time
Kræver et spil kort uden jokere. Afhængigt af, hvor mange spillere man er, fjerner man én eller flere 2’ere. Antallet af kort skal være deleligt med antallet af spillere.

Kortgivning i Davoserjas

Alle kort deles ud til spillerne før hver runde.

Spillets gang

Du skal hele tiden bekende. Hvis du ikke kan det, må du spille et hvilket som helst andet kort. På den måde minder spillet meget om de forskellige whist-varianter, så som 3-mands whist. Den der vinder et stik, spiller ud til næste stik. De 6 forskellige runder i Davoserjas er meget forskellige:

Runde 1: Her gælder det om at tage så få stik som muligt. Hvert stik koster 1 strafpoint.
Runde 2: I denne runde gør det ikke noget, at du tager stik, så længe stikket ikke indeholder klør. Hver klør du har taget hjem i et stik, giver 1 strafpoint.
Runde 3: I denne runde er det damerne man skal prøve at holde sig fra. Hver dame taget hjem i et stik giver 5 strafpoint.
Runde 4: Nu er der kun ét kort at være opmærksom på, nemlig klør konge. Den der tager klør konge hjem i et stik, får 15 strafpoint.
Runde 5: Den der får første stik får 10 strafpoint og den der får sidste stik får 10 strafpoint i runde 5.
Runde 6 (Kabalen): Den sidste runde er noget anderledes end de fem foregående runder for her gælder det om, så hurtigt som muligt, at komme af med alle sine kort. Spilleren i forhånd begynder, men kun hvis han/hun har en 7’er. Har han/hun ingen 7’er, går turen videre til næste spiller. Dette fortsætter, indtil en spiller har en 7’er, som man skal starte med at lægge. Næste spiller må nu lægge en 6’er eller 8’er i samme farve som den oprindelige spiller. Er der f.eks. blevet spillet hjerter 7 ud, må næste spiller lægge hjerter 6 eller hjerter 8. Spilleren må også spille en ny 7’er ud, som der også kan bygges videre på. Hver gang det er ens tur, bygger man nu videre og man må ikke springe kort over.
Esset er højeste kort.
Hvis du ikke kan lægge et kort, skal du melde pas. Hvis du kan lægge et kort, må du ikke, af taktiske grunde, melde pas.
Den der først sidder uden kort, vinder Runde 6 og får 0 point. De resterende spillere får lige så mange strafpoint, som de har kort tilbage.
Vinderen af Davoserjas er den, der har færrest strafpoint efter alle 6 spil.

Alternativ variant

Der findes også en alternativ variant af runde 6, der indeholder en del mere action. Her spiller man en runde, hvor alle reglerne fra runde 1-5 gælder samtidig. Det synes vi, her på HjerterEs, er noget sjovere end kabalen.

8 thoughts on “Davoserjas

  1. Johnny Bøgvad

    Et rigtig sjovt spil.

    I min verden giver det mere mening, at esserne i kabalerunden IKKE er det højeste kort men det laveste; altså gælder for en etter. (7 til 1) og 8 til konge 13).

    Svar
  2. Morten

    Det spil har vi dælme spillet meget gennem årene. Vores twist ligger i runde 4: den har vi ændret, så det er Klør Knægt, man ikke må få. Det gør det lidt nemmere at komme af med den, og det gør ofte de øvrige spillere lidt mere nervøse. 🙂

    Svar
    1. Jan Forfatter

      Hej Morten
      Det har vi faktisk også i en gruppe jeg spiller i – det gør runden lidt mere interessant 🙂

      Svar
  3. Susanne Pileborg

    Tak for spillets regler.
    Hvordan spiller man spillet?
    Alle kort deles ud og hvad så?
    Hvem starter og hvordan starter man?
    Hvordan får man stik?
    Hvordan undgår man at få stik?
    På forhånd tak

    Svar
    1. Niels

      Hej Susanne
      Helt grundlæggende er det som at spille whist eller hjerterfri. Den spiller der sidder til venstre for uddeleren, altså forhånden, spiller første kort. Alle andre spillere bekende den spillede kulør. Er man renonce i den spillede kulør, kan der frit lægges et kort fra en anden kulør.
      Den spiller med højeste kort i runden tager stikket. Det svarer samtidig på, at hvis du ikke har spillet det højeste kort i en given runde, får du ikke stikket.
      Reglerne er de samme i alle runder på nær kabalen som skiller sig ud – der står en beskrivelse af kabale-omgangen i reglerne i denne tråd.

      Svar
  4. Niels

    Et meget morsomt spil, der findes i et utal af varianter.
    I runde 5, spiller vi, at man ikke må få 3,6,9,12, (15 ved kun 3 spillere) stik.
    I kabalen spiller vi med at et pas koster point, så der kan gå taktik i, at få andre deltagere til at “passe” flest muligt gange og derved øge egne vinderchancer pointmæssigt.
    Vi har også en runde 7 der kaldes “ragnarock” – her er runde 1-5 i spil på én gang – altså ingen stik, ingen klør, ingen damer, ikke klør konge, ikke 3,6,9,12 stik. Det er noget med tungen lige i munden og håbe på små kort.
    Som sagt et utal af varianter, og muligheden for selv at justere som man finder det underholdende.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.