2-Mands Whist er en variation af det originale Whist til de lejligheder, hvor man kun er 2 spillere.
Antal spillere: 2
Tid: Op til en time
Kræver et spil kort uden jokere
Hver spiller får 13 kort og de resterende 26 lægges i en bunke på midten af bordet. Det øverste kort i bunken vendes om og angiver trumfen. Der er to afdelinger i 2-Mands Whist. I første afdeling gælder det om at forberede sig på anden afdeling ved at samle sig en hånd med gode kort. I anden afdeling gælder det om at få så mange stik som muligt.
Spilleren i forhånd starter med at spille et kort ud, hvorefter den anden spiller gør det samme. Disse to kort udgør et stik. Så vidt muligt skal man spille et kort med samme kulør som det først udspillede. Er man renonce (kan ikke bekende kulør), må man i stedet spille en anden kulør eller spille en trumf. Spilleren der har spillet det højeste kort i den udspillede kulør, vinder stikket. Er der spillet trumf, er det dog spilleren med den højeste trumf, der vinder stikket. Kortene i stikket lægges til side og er ude af spillet. Den som vandt stikket skal nu tage det øverste kort fra bunken op på hånden. Den anden spiller tager det næste kort fra bunken og placerer i sin hånd uden at vise det til modstanderen. Vinderen af stikket spiller derefter først ud til næste omgang.
Sådan fortsættes der indtil bunken er tom. Dette angiver afslutningen på første runde. Der er nu lagt 26 kort til side og hver spiller sidder med 13 kort på hånden. Dermed starter anden afdeling.
Den som tog sidste stik i første afdeling, starter med at spille ud. Stik tages på samme måde som i første afdeling ligesom trumf er den samme. Forskellen er blot, at der ikke er nogen bunke og at man gemmer sine stik i stedet for at lægge dem til side. Når ingen sidder med flere kort på hånden, tælles der stik. Hvert stik over 6 giver ét point hver. Har man fået 8 stik, får man dermed 2 point. Spilleren der først når 12 point har vundet spilet.
Mit svar er ikke et svar men et spørgsmål: Hvad gør man, hvis man kun har et spil MED jokere? Hvar?
(Du må super gerne svare hurtigt – da vi eller skal på tanken for at hente et nyt kortspilkort. Uden jokere…
Sune og Henrik
Man lægger skam bare jokerne til side 🙂
Stop med at spille, ellers går det bare helt galt.😳🤣🤣😇
Hvad gør man med det kort der viser, hvad der er trumf? Skal det tilbage i bunken?
Jeg synes ikke det er særlig godt forklaret, hvis man ikke har forudgående viden om kortspil eller whist.
1) Trumf, betyder det at det kan stikke alt?
2) Forhånden, er det den modsatte af dealeren og følger den fx den der vinder stikket?
3) hvad gør man med det kort der afgør trumfen?
4) hvordan vinder man et stik og lægges de med billedsiden opad eller nedad?
5) skal man bekende kulør, når man kan eller må man fx smide et lavt kort eller trumfe istedet?
6) spiller man første hånd færdig før man trækker til anden omgang?
7) i første omgang, skal alle stikkene kasseres således, at det kun er hvem der vinder sidste stik der har betydning for anden omgang?
Håber på at lære dette spil 🙂
1) Trumf, betyder det at det kan stikke alt?
Ja – det trumfer 😉
2) Forhånden, er det den modsatte af dealeren og følger den fx den der vinder stikket?
Forhånden er den der spiller ud, og det er den der sidder efter kortgiveren.
3) hvad gør man med det kort der afgør trumfen?
Det får forhånden når man bytter sidste kort (den der ikke har givet)
4) hvordan vinder man et stik og lægges de med billedsiden opad eller nedad?
Øh.. største kort vinder. Det er udspillets farve, der gælder. Dvs spilles ruder to ud, så kan klør knægt ikke stikke. Medmindre klør er trumf – så kan den mindste klør slå alle andre farver. Stikkene vendes med bagsiden op og lægges til side, de er ligegyldige. Men husk, hvad der går ud – måske er spar dame den største spar når spillet begynder..
5) skal man bekende kulør, når man kan eller må man fx smide et lavt kort eller trumfe istedet?
Man skal bekende kulør. Det gælder vist alle kortspil.
6) spiller man første hånd færdig før man trækker til anden omgang?
Begge får tretten kort, spiller et kort ad gangen, og trækker et nyt. Man har hele tiden 13 kort. Når bunken med 26 kort er tom, starter spillet (anden omgang).
7) i første omgang, skal alle stikkene kasseres således, at det kun er hvem der vinder sidste stik der har betydning for anden omgang?
Forspillet tjener kun til at spillerne bytter sig til en god hånd. Derefter begynder spillet. Tip: Hold lige øje med, hvilke kort, der går ud.