Bismarck

I Bismarck gælder det om at så mange eller så få stik som muligt, alt afhængig af hvilken runde man er i. På den måde minder spillet meget om Whist.

Antal spillere: 3
Tid: Op til en time
Kræver et spil kort uden jokere

Hver spiller får, ved starten af spillet, tildelt 16 kort. De sidste 4 kort lægges på bordet med billedsiden opad. Spilleren i forhånd må nu tage de 4 kort op på hånden og vælge de 16 bedste kort ud af de 20 han nu har på hånden. De 4 fravalgte kort udgår af spillet.

Spillet består af i alt 9 runder. De tre første er ’Grand’, de tre næste er ’Trumf’ og de tre sidste er ’Pas’. I ’Grand’ og ’Trumf’ gælder det om at tage så mange stik som muligt mens det i ’Pas’ gælder om at tage så få stik som muligt. Forhånden går på tur i hver runde.

I starten af hver runde starter forhånden med at spille ud. De andre spillere skal, så vidt muligt, spille et kort i samme kulør som forhånden. Er man renonce må man spille et kort i en anden kulør. I ’Grand’ og ’Pas’ er det spilleren med det højeste kort i den udspillede kulør, der vinder stikket. I ’Trumf’ gælder samme regel med mindre der er spillet en trumf. I det tilfælde er det spilleren med den højeste trumf, der vinder stikket. Trumfen bliver angivet af de første af de 4 kort, der lægges på bordet ved spillets start.

Den der vinder stikket, spiller næste kort ud.

I ’Grand’ og ’Trumf’ skal forhånden tage mindst 8 stik mens de andre skal tage mindst 4 hver. For hver stik man får over ens minimum får man ét point til det samlede regnskab. Får forhånden eksempelvis 10 stik, får han 2 point i regnskabet.

I ’Pas’ skal forhånden maksimum tage 4 stik og de to andre spillere må maksimum tage 6 stik hver. For hvert stik man får under ens maksimum får man ét point til det samlede regnskab. Får forhånden eksempelvis 3 stik, får han 1 point i regnskabet.

Spilleren med flest point, når alle 9 runder er slut, har vundet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.